מה המצע?

זמן עד הבחירות

Days
Hours
Minutes
Seconds

אודותינו

פרויקט 'מה המצע?' מטעם ארגון 'ישראל 2050' מבקש ליצור שיח ענייני
בבחירות לכנסת ה-24, סביב נושאים חברתיים-כלכליים תוך בחינת מצעי
המפלגות. הפרויקט מתמקד בתחומים: תחבורה, דיור, חינוך ובריאות.

למה בחרנו בנושאים אלו

בחרנו בנושאים שמהווים את המכנה המשותף הרחב ביותר בחברה
הישראלית בדגש על התחום החברתי-כלכלי. בחירת הנושאים נעשתה על-
ידי סקר מדגמי שהועבר בקרב עמיתי תנועת ישראל 2050.

איך זה עובד

תוכלו להיעזר באתר כדי לקרא את עמדות המפלגות בתחומים השונים,
בשתי דרכים:

  • מצעי המפלגות – תחת כל תחום מוצגות עמדותיה של כל מפלגה באותו הנושא, מתוך המצע שלה.
  • תשובות המפלגות – בסיוע עם מומחי תוכן מיקדנו שאלות מרכזיות בכל תחום והפננו אותן ישירות למפלגות על-מנת לקבל עמדות ברורות ומעשיות. תחת כל תחום מוצגות תשובותיהן של המפלגות אשר השיבו לנו. התשובות מעודכנות נכון לבחירות לכנסת ה-21.

האתר ממשיך להתעדכן עד יום הבחירות – הישארו מעודכנים!

מצעי המפלגות

תחבורה

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

it@likud.org.il

  • יפעלו להסדרת התחבורה הציבורית בשבת בערים ובשכונות המעוניינות בכך תוך שמירה על זכויות העובדים בשבת.
  • יפעלו להקטנת התלות ברכב פרטי מזהם שרק מעמיד את הציבור בפקקים. יקדמו פיתוח פתרונות חלופיים בני השגה, כמו תחבורה ציבורית ראויה, רכבים חשמליים ושיתופיים, אופניים וגם עבודה מרחוק. יקדמו האצת פרוייקטי תשתית להסעת המונים.

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

info@zionutdatit.org.il

  • יפעלו למען תחבורה ציבורית שתענה על צרכי האזרחים הערבים.
  • יקדמו נקיטת מדיניות העדפה מתקנת כדי לגשר על פני הפער העמוק, בין היתר בתחום התחבורה.

אין מצע מעודכן.

  • יפעלו לקידום תחבורה ציבורית ושיתופית חכמה ונקיה בעזרת תכנית לאומית להקמת מטרופוליני תחבורה ולחיבור ארצי ביניהם ובין אזורי הספר. תחבורה ציבורית יעילה ותחרותית תוביל להפחתת הנסועה בכלי רכב.
  • יקדמו תכנון מוטה תחבורה ציבורית ואופניים, כדי להגביר את ההספק של הכביש במינימום נסועה.
  • יבצעו תכנון בעירוב שימושים בין מגורים ועסקים כדי לצמצם את צורכי הנסיעה בתוך העיר ולתוכה.
  • יפעלו לקידום עבודה מהבית במגזר הציבורי ובמשק ככלל על מנת להעלות את הפריון והקטנת זיהום האוויר כתוצאה מנסיעות.
  • קידום והטמעה מהירה של מהפכת התחבורה החכמה עד שנת 2030 – הרעיון של המהפכה החכמה הוא מתן פתרון הוליסטי מהרגע הראשון של יציאת האזרח מביתו ועד להגעתו למקום העבודה ולהפך. בין שהוא בוחר לנסוע בתחבורה ציבורית – עליה להיות אוטונומית, חשמלית, נגישה ומקושרת לכלל משתמשי הדרך האחרים – בין שהוא בוחר להתנייד באופן פרטי. אם בחירתו היא נסיעה על מיקרו מוביליטי (קורקינטים ואופניים חשמלים), על מסלולי האופניים להיות מרושתים ברחבי העיר, מונגשים ומופרדים ממשתמשי הדרך האחרים. 
  • הקלת העומס בכבישים באופן מיידי –
    • מתחייבים לפעול להקלת הרגולציה והבירוקרטיה כדי לאפשר לשוק התחבורה השיתופית להתפתח בארץ כשם שהוא מתפתח בשאר מדינות ה-OECD. יעודדו התארגנויות פרטיות של נסיעה משותפת. נוסעים ברכב מלא יוכלו לנסוע בנתיבים המהירים ובנתיבי תחבורה ציבורית. יחמירן את האכיפה בנתיבי התח"צ כדי לוודא שהם יהיו פנויים עבור כלי תחבורה ציבורית ושיתופית. ישתפו פעולה עם נהגי המוניות כדי למצוא דרכים להקל עליהם ולמזער נזקים העלולים להיגרם להם בעקבות השינויים. 
    • יפעלו להקמת קבינט תחבורה. כדי לפתור את הבעיה המורכבת של הצפיפות בכבישים יש לכנס סביב השולחן את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, ויש הרבה מאוד כאלה: משרד התחבורה, משטרה, רשות המיסים, שוק ההון, שלטון מקומי, משרד האנרגיה, משרד האוצר, מכון התקנים ועוד.
  • התכנית שלהם לתחבורה ציבורית תרשת את כל הארץ בקווי תחבורה ציבורית מסוגים שונים המסונכרנים ביניהם מבחינת נקודות המוצא ומבחינת לוחות הזמנים באופן שיספק מענה מושלם לנסיעה ויחולל מהפכה בהרגלי התחבורה של הציבור בישראל. התוכנית תגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית איכותית, זולה ונוחה ותצמצם את מספר הנוסעים בתחבורה פרטית; תעודד מעבר אזרחים לפריפריה הגאוגרפית בזכות תשתית מפותחת של תחבורה ציבורית; תשמור על רמת נסיעה איכותית ונגישה בהקפדה על מחיר נסיעה נגיש; תייצר סנכרון מדויק בין כלי התחבורה הציבורית השונים כדי שיספקו מענה מושלם בד בבד עם צמצום משך זמן וכמות המעברים; והכול בקיום תרבות נהיגה המצמצמת את מספר תאונות הדרכים, יישום תוכניות להפחתת זיהום האוויר ופיקוח מוניציפאלי.
  • כדי לחזק את התחבורה הציבורית יפעלו לשיפור תנאי העבודה של נהגי התחבורה הציבורית, ישלבו את הרשויות המקומיות באספקת שירותי התחבורה הציבורית ונגדיל את נתיבי הנת"צ בצירים מרכזיים. יוסיפו 50 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בכל שנה, בד בבד עם השלמת התוכנית המטרופולינית לפריסת נתיבי תחבורה ציבוריים בגוש דן, תכנון פיזי של שכונות חדשות באופן כזה שיתאימו לקיומה של תחבורה ציבורית, שיפור תשתיות המותאמות לתחב"צ )כגון מסילות שיאפשרו את הרחבת השירותים הניתנים על ידי רכבת ישראל(, הגברת קווים בין- עירוניים מהפריפריות למרכז הארץ, תגבור המערך בתוך המגזר הערבי החוצה והגדלת היקף המרחק והתדירות של רכבת ישראל. 
  • יצירת קווי תחבורה ציבורית מהירים לאזורי תעסוקה וכן מתחנות הרכבת למרכזי הערים בתזמונים ובתדירות המספקים מענה לשעות עבודה משתנות תהווה פתרון אפקטיבי עבור העובדים בהגעה ממקום מגוריהם לעבודה ולהפך.
  • הרחבת קווי הלילה תאפשר נגישות למקומות בילוי, תצמצם משמעותית את תופעת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול ותוביל להפחתת מספר תאונות הדרכים.
  • יפעלו לאפשר תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילונים. תחבורה ציבורית תופעל בשבת לפי הצרכים ובהתאמה של צירי התנועה ותדירותה לנסיבות. תישקל הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בידי זכיינים מיוחדים ובאמצעות כלי רכב קטנים. אישור להפעלת תחבורה ציבורית בשבת תינתן רק על ידי הרשויות המקומיות, מתוך אמונה שהרשות מכירה את הצרכים המדויקים של התושבים בשטחה ואת אורחות חייהם. 
  • יפעלו להגדלת ההנחה הקיימת כיום כך ששירותי התחבורה הציבורית יינתנו לאזרחים הוותיקים בחינם. 
  • יגבירו את ההיקף ואת התקציבים הניתנים לפרויקט "דרך ערך". נהגים שיימנעו משימוש ברכב הפרטי יוכלו לזכות באלפי שקלים בשנה. נוסף על כך, כל אחד מהמשתתפים יקבל החזר עבור נסיעה בתחבורה ציבורית – עד 50% ממחיר הכרטיס שקנה, כשהבדיקה תתבצע לפי נתוני כרטיסי ה"רב-קו".
  • יגדילו את תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וירחיבו את סמכויותיה, כדי שתוכל לתכלל באופן מיטבי את המאבק בקטל בכבישים. יעבירו את חוק הרלב"ד כך שהרשות תהיה אחראית על תוכניות להפחתת מספר ההרוגים בתאונות, על ריכוז מידע בנושא ועל העלאת המודעות הציבורית לתחומי בטיחות בדרכים. יוודאו שאת התקציב המועבר לרשות היא זו אשר תעביר ותפזר לשאר הגופים והמשרדים האמונים על תחום הבטיחות בדרכים.
  • יעבירו את תכלול הטיפול בבטיחות כלי הרכב הכבדים לאחריות משרד ממשלתי אחד ויוודאו העברת תוכנית טיפול באבטחת מטענים בהתאם לתקן מס' 6395 .ישפרו ויעדכנו את תוכנית הלימוד ויתאימו אותה למציאות הנוכחית, בד בבד עם בקרה נרחבת על מוסדות הלימוד. יקימו מגרשי הדרכה הדרושים לצורך התנסות ושמירת הכשירות של נהגים בכלי רכב כבדים, מורי נהיגה, מדריכים בקורסים וקציני בטיחות. יחייבו חניכה לנהגים חדשים, יטמיעו את השימוש בטכוגרף הדיגיטלי, ירחיבו את מערך ניידות הבטיחות המבצעות בדיקות תקינות מ-6 ל-10 לפחות, יגדילו את מערך קציני הבטיחות, ויטמיעו מערכות בטיחות למניעת "שטחים מתים" והיסח דעת הנהג.
  • יפעלו להרחבת ההשקעה המשמעותית בתשתיות התחבורה בפריפריה, להמשך סלילת כביש 6 לדרום ולצפון ולהוספת מחלפים בצירים הקיימים. יפעלו להוספת קווי אוטובוס חדשים וישירים בין מרכזי הערים בפריפריה לתחנות הרכבת הפועלות היום לצד הגדלת התדירות של הקווים הקיימים היום המחברים בין הפריפריה למרכז וייעלו את המעבר באמצעות כרטיס הנסיעה החכם בין אמצעי תחבורה אחד לאמצעי תחבורה אחר.
  • מתנגדים להקמת שדה תעופה בין-לאומי ברמת דוד. מאמינים כי החלופה הדרומית להקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג בנבטים היא החלופה הנכונה.
  • ישקיעו תקציבים בהקמתם ובהרחבתם של שירותי "חנה וסע", המאפשרים לנהגים להחנות בחינם את רכבם בחניונים הסמוכים לתחנות רכבת ובכניסות וביציאות מגוש דן, ובהם יוכלו להתחבר לשאטלים שיסיעו אותם אל מרכזי העסקים והבילוי.
  • צמצום השימוש ברכבים פרטיים וקידום תחבורה ציבורית בשבת. 
  • הרחבת מסלולי אופניים.
  • הרחבת מסלולי הליכה.
  • קידום הטבות לוויתור על הרכב הפרטי באמצעות carpool. 
  • שיפור התחבורה הציבורית ואמצעי התחבורה הלא מונעים.
  • השקת תוכנית לאומית שתביא תחבורה ציבורית איכותית, זמינה ונגישה לכל מקום בישראל- חיזוק מערך הרכבות והוספת מסילות שיחברו את כל חלקי הארץ מצפון ועד אילן, וכן נקדם את הקמת רשת מטרו במרכזי ערים צפופות. 
  • סלילת נתיבים נוספים לתחבורה, תך השלמת התוכנית המטרופולינית לפריסת נתיבי תחבורה ציבורית בגוש דן. 
  • הוספת סמכויות אכיפה בנתיבים הציבוריים לפקחי הרשויות המקומיות והצבת מצלמות אכיפה. 
  • הפעלת קווי ה"הזנק" אשר יגיעו לאזור תעסוקה שיש בהם תנועה רבה בשעות הבוקר ואחר הצהריים. 
  • הפעלת תחבורה בשבת באופן מצומצם ומוגדר על ידי הרשויות המקומיות.
  • הפחתת התלות ברכב הפרטי וחיזוק התחבורה הציבורית. 
  • השקעה בחיזוק מערך התחבורה הציבורית, במיוחד בהקמת תשתיות של תחבורה ציבורית בת קיימא.

אין מצע מעודכן.

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

p@shas.org.il

  • השקעה בתשתיות לאומיות בתחבורה, וחיבור רשת הרכבות לערים הגדולות בישראל תוך 5 שנים. 
  • קידום פרויקט ערים חכמות. 
  • השקעה בפריפריה על ידי חיזוק המטרופולינים העירוניים והנגשתם לתחבורה.

דיור

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

it@likud.org.il

  • יפעלו להסדרת כשלים בעולמות התכנון והבנייה מבלי להפוך את האזרח לפושע אלא מתוך הבנה שתכנון נכון הוא ערובה להמשך הפיתוח.
  • יפעלו לפתרון משבר הדיור. קורת גג ראויה היא זכות בסיסית. הדרך לשם עוברת דרך בנייה ממשלתית מאסיבית של דירות באזורי הביקוש, כפי שעשתה ישראל בעבר בגלי עלייה גדולים. יפעלו להרחבת מאגר הדיור הציבורי – לא רק לצורך חיסול התור הקיים, אלא גם הרחבת הזכאות אליו. לצד זאת, יש לבנות דיור בר-השגה ולהסדיר מודלים של שכירות ארוכת-טווח, שייתנו פתרון למשפחות המשוועות לקורת גג יציבה.
  • יפעלו להפסקת הבנייה וההשקעה מחוץ לגושי ההתיישבות מתוך ההכרה שהתנחלויות ומאחזים מבודדים אינם תורמים לביטחון ישראל, ומהווים מכשול לכל הסדר מדיני עתידי.

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

info@zionutdatit.org.il

  • יפעלו לבלימת מדיניות הריסת הבתים והדגשת הזכות לדיור. דרישה לספק חלקות אדמה ובתים במחירים מוזלים לזוגות צעירים בכל ריכוזי האוכלוסייה הערבית.
  • יפעלו למען הרחבת תוכניות המתאר לערים ולכפרים הערביים, ואספקת אדמות לבניה ולאזורי תעשייה ומקומות עבודה בתוכם. 
  • יפעלו להפסקת הפקעת הקרקעות ולהחזרת האדמות שהופקעו, במיוחד אלה שהופקעו למה שנקרא "צרכים ביטחוניים", ולא נוצלו למטרה זו עד עכשיו. 
  • יפעלו למען הרחבת תחומי השיפוט של הכפרים והערים הערביים.
  • המשך הפעולה למען הכרה בכפרים הבלתי-מוכרים ואספקת השירותים והתשתיות המודרניים הנחוצים להם. 
  • דרישה להחזרת המגורשים אל הכפרים שמהם גורשו ומאבק נגד תוכניות הפקעה וניסיונות הגירוש בנגב.

.

אין מצע מעודכן.

  • המחסום העיקרי במקטע ניהול הקרקעות הוא רמ"י. גוף ריכוזי במיוחד הסובל מחוסר יעילות קיצונית. יש להוציא את מערך ניהול הקרקעות מידיו ולהעבירו במיקור חוץ לחברות פרטיות שייבחנו ויתוגמלו בהתאם למדדי ביצוע ושביעות רצון. מקטע השיווק של רמ"י יוכפף למשרד השיכון.
  • יש לחזק את הועדות המחוזיות, להופכן ל"וואן סטופ שופ" – הגוף שיוזם הקמת שכונה חדשה לא צריך להתרוצץ בין כל משרדי הממשלה. נציגי המשרדים בוועדת התכנון יחויבו לייצג את המשרדים באמת, ולהביא את כל האינפורמציה והאישורים אל ועדת התכנון בזמן קצוב. משרד ממשלתי שמתנה את התכנון בהקמת תשתית יחוייב להכניס את הקמת התשתית לתקציבו ולתוכניות העבודה שלו ל-3 השנים הבאות.
  • שלב התכנון המפורט והפיתוח הוא שלב מעכב מאוד במיוחד במקרים בהם רמ"י מעכבת את שיווק הקרקע עד שהפיתוח יבוצע על ידי הרשות המקומית. לרשות המקומית אין אינטרס לפתח בגלל פערי הארנונה וגם משרדי ממשלה מעכבים במקרים רבים פיתוח תשתיות שבאחריותם כמו בתי ספר ומחלפים. יש לאחד את כל עבודות התכנון המפורט, הפיתוח והבנייה של דירות המגורים ואת מוסדות הציבור השונים – לזוכה אחד במכרז שיתחייב להשלים את הבניה והפיתוח בזמן קצוב. באופן הזה בתי המגורים ייבנו בצורה מהירה במקביל לעבודות הפיתוח ומוסדות הציבור בשכונות חדשות. העבודה של הזוכה במכרז מול רשות התכנון תכלול בפעם אחת את כלל האישורים הנדרשים – משלב התב"ע ועד היתרי הבניה.
  • סמכויות התכנון מפוזרות בין משרד הפנים למשרד השיכון ומשרדים נוספים, מה שיוצר עיכובים בתהליך וחוסר יכולת של שר לקחת אחריות. יש להכפיף את משרד השיכון למשרד הפנים ולייצר סינרגיה בין רשויות התכנון, מקטעי שיווק וניהול הקרקעות והאחריות על פיתוח וניהול הרשויות המקומיות.
  • יש להעצים את האשכולות האזוריים הכוללים מספר רשויות מקומיות. נושא הדיור ומוסדות התכנון והביצוע הרלוונטיים ירוכזו תחת האשכול האזורי. הועדות המחוזיות יפורקו לוועדות אזוריות והן יאפשרו תהליך מ-א' ועד ת' הועדות המחוזיות יפורקו לוועדות אזוריות והן יאפשרו תהליך תכנון מקומי מ-א ועד ת, וכן ועדה אזורית לתחבורה וכן הלאה. לשלטון המקומי והאשכולות האזוריים תהיה עצמאות בקביעת שיטת המיסוי העירוני, ובכל מקרה יקטינו את הפער בין ארנונה למגורים ועסקים ובכך ינטרלו את התמריץ השלילי של הרשות המקומית לקידום דיור למגורים.
  • פערי הארנונה גרמו לעיוות היחס בין משרדים למגורים באזורי ביקוש, וביתר שאת לאור משבר הקורונה כשספק אם המשרדים יחזרו לפעול באותה מתכונת. יש לאפשר ליזמים להסב משרדים למגורים ללא הגבלה. על מנת לגשר על פערי העלויות לרשות המקומית היזם ישלם לרשות את פער הארנונה המהוון ל-50 שנה. 20% מהסכום יועבר מיידית לעירייה לצורך השלמת תשתיות מתאימות והשאר יועבר לקרן שתפריש לעירייה סכום חודשי כחלף ארנונה.
  • צמצום דרסטי של הדרישה לקבל היתר בניה והיתר לשימוש חורג. במקום אישורים בירוקרטיים יקבעו כללים ברורים ורזים לתכנון מבנים, במקום הדרישות המפורטות והבלתי מסתיימות שקיימות היום. מוסדות התכנון והבניה יוסמכו לבדוק האם התכנון עמד בכללים שנקבעו מראש ולא יהיו רשאים להוסיף דרישות או תנאים מעבר לכך.
  • בהתאם למגמות העולמיות שוק התעסוקה העתידי ידרוש עירוב שימושים, כלומר מתחמים בהם יש מגורים, משרדים, תעשיה נקיה, מסחר, חינוך ותרבות במרחקי הליכה. יש להוציא החלטת ממשלה לצמצום המגבלות על שימושים כך שברוב שטחי היישובים ניתן יהיה לקיים פעילות של מגורים, מסחר ועסקים (יוותרו מגבלות על תעשייה כבדה ומזהמת בלב השטח העירוני).
  • שינוי הדרגתי במדיניות הבנייה של הדיור הציבורי והחלפת הדיור הציבורי בסיוע לשכר דירה לטווח בינוני-ארוך למעט מקרים מיוחדים, יוביל למצב בו נוכל להכפיל את מספר הזכאים הזקוקים לסיוע בשכר דירה מבלי להוציא מיליארדים על בנייה של דירות חדשות.
  • תכניות תמ"א 38 ופינוי בינוי נכשלו ברוב ערי הפריפריה כי לא ניתנו כלים כלכליים מספקים ליזמים והפכו את מרבית הפרויקטים ללא כלכליים. התכנית תאפשר את השלמת כל התכניות לחידוש ושיקום מרכזי הערים וביצוע פרויקטי תמ"א 38 ופינוי בינוי בכל ערי הפריפריה בתוך 3 שנים, באמצעות הקצאת קרקע משלימה וניוד זכויות באזורי ביקוש להשלמת הפער הכלכלי עבור היזמים.
  • בנייה נרחבת באזור גוש דן מזרח, והקמת עיר נוספת ממזרח לראש העין.
  • תומכים בהקפאת עבודת הוועדה למתחמים מועדפים לדיור ומיקודה בתוכניות של התחדשות עירונית. 
  • יפעלו לטפל בחסם העיקרי כיום של שוק הדיור והוא היעדר התשתיות. 
  • סיוע ממוקד לזוגות צעירים – עומדים מאחורי כל הסכמי "מחיר למשתכן". כמו כן, יפעלו לסבסד דירות בעלות של עד 1.5 מיליון ש"ח לזוגות צעירים. 
  • פיתוח והסדרת שוק השכירות – בעזרת  חברת "דירה להשכיר", יצטרפו לשוק הדיור בעשור הקרוב 150,000 דירות להשכרה לטווח ארוך, רבע מהן במחיר מפוקח. יפעלו לכך שבכל שיווק של קרקע מדינה באזורי ביקוש לפחות 40% מיחידות הדיור תיועדנה לפרויקטים לשכירות ארוכת טווח.  כמו כן, יאפשרו את דחיית תשלום המע"מ המוטל על יזם בעת רכישת הקרקע להקמת פרויקט להשכרה ארוכת טווח עד למועד מכירת הפרויקט. 
  • יעודדו הקמת פרויקטים בפריפריה ובמגזר הערבי באמצעות סבסוד עלויות פיתוח ובאמצעות מתן מענקי הקמה ליזמים.
  • דיור בר השגה –העדפה מתקנת לאזרחים ששירתו את המדינה בצבא ובשירות הלאומי-אזרחי, עובדים ומשתכרים (כושר השתכרות של שני בני זוג לפחות 125%), בדמות הענקת משכנתא לרכישת דירה ראשונה בגובה של 90%. מהלך כזה ירחיב את האופציות לזוג צעיר הרוכש דירה ראשונה ויאפשר להם לקנות דירות יד שניה, וליהנות מההטבה.
  • הגדלת מלאי הדיור הציבורי ובניית כאלף יחידות דיור לשנה במסגרת תוכנית חומש לדיור מוגן לעולים ולניצולי שואה.

יפעלו להגדלת היצע הדירות, בדגש על הפריפריה, תוך שדרוג תשתיות משלימות כמו תעסוקה, חינוך ופנאי.

סיוע לאזרחים שאיבדו את פרנסתם בדיור ומניעת פינויים מדירות והליכי הוצאה לפועל.

אין מצע מעודכן.

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

p@shas.org.il

  • הקמת "מנהלת הדיור הלאומית" שתרכז את כל גורמי הממשלה העוסקים ברגולציית הנדל"ן ובתחום הדיור. כך, תאוגם את שרשרת ייצור הדירה ונייצר תהליך פשוט, קצר ומובנה.
  • חידוש מרכזי הערים וניצול משאב הקרקע בצורה יעילה יותר. 
  • 5000 מבנים בחמש שנים, בדגש על הפריפריה. זאת על ידי ייצור פתרונות אפקטיביים לפרויקטים שאינם כלכליים באמצעות השקעה בקרנות ופריסת רשת ביטחון ליזמים.
  • הארכת חוק הותמ"ל כך שהתחדשות עירונית מסיבית תאושר בוועדה זו, נוסף על כך נפעל להוריד את האחוזים הנדרשים לאישור פרויקטים. 
  • 75,000 דירות להשכרה תוך 10 שנים- יצירת שוק שכירות ממוסד וארוך טווח אשר ייתן מענה לזוגות רבים המחפשים חלופה לרכישת דירה. כמו כן, תמרוץ שוק השכירות הממוסד על מנת ליצור עשרות אלפי יחידות דיור המושכרות באמצעות חברות לתקופות ארוכות טווח.
  • הפחתת רגולציה ב30% תוך 4 שנים-ביצוע רפורמה בתחום הרישוי וההיתרים על ידי הכנסה של תחרות במכרזי רשות מקרקעי ישראל. נפעל להפחתת הזמן הדרוש לקבלת טופס 4 מרגע שיווק הקרקע בכ30% תוך 4 שנים. 
  • קידום תוכנית לאומית לדירה ראשונה לזוגות צעירים ומשפחות וביצוע התאמות למציאות המשתנה, על מנת להעניק את ההזדמנות לזוגות צעירים רבים ככל שניתן לגור בדירה בבעלותם.

חינוך

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

it@likud.org.il

מאמינים שההשקעה בדור הבא שלנו היא ההשקעה החשובה ביותר והמשתלמת ביותר, שהחינוך צריך להיות ציבורי, חינמי, שוויוני ומכיל את כולן וכולם, וכזה שמאפשר לצוותי ההוראה ולקהילות השונות להביא לידי ביטוי את ערכיהם ושיטות ההוראה שלהם.

  • יאבקו למען חינוך ציבורי איכותי חינם מלידה, כי ילד לא נולד בגיל 3, ולכל אחד מגיעה הזדמנות שווה.
  • יפעלו לביטול הפערים בהקצאות משאבים לאוכלוסיות שונות. יילחמו כדי לבטל את אפלייתו התקציבית הבוטה של החינוך הממלכתי, היהודי והערבי.
  • יפעלו למען חינוך לאזרחות ולדמוקרטיה. חזונה של מערכת החינוך ייגזר מחזון מדינת ישראל שנקבע במגילת העצמאות. בעוד עשור תהיה מערכת החינוך בעלת הרמה הגבוהה ביותר ביחס לשתי משימותיה: הקניית כישורי חיים לשם הצלחה אישית בכל התחומים, וחינוך לערכים שבמגילה.
  • יפעלו לצמצום הפערים הלימודיים והרגשיים שהועמקו בתקופת הקורונה. יאבקו למען תכנית לאומית מקיפה למיפוי הפערים הלימודיים והרגשיים שנוצרו במהלך השנה האחרונה ולגיבוש פתרונות מיידיים לסגירתם. השקעה תקציבית מאסיבית של טכנולוגית למידה מתקדמות בבתים ובבתי ספר, תוספת תקנים לשירות הפסיכולוגי החינוכי ותכניות לחונכות אישית של תלמידים.
  • יפעלו לחיזוק מעמד המורים ושיפור תנאי ההוראה: יאבקו למען הקטנת הצפיפות בכיתות והעלאת שכר המורים והמורות, ויובילו תהליך עומק שיגביר את העצמאות הפדגוגית של הצוותים החינוכיים ואת יכולתם לעצב את מבנה ואופי הלימודים, תוך שמירה על תקציב שוויוני שימנע העמקת פערים.
  • יפעלו לכך שכל המגזרים והזרמים יתחנכו במסגרת החינוך הציבורי בהתאם למכנה משותף נדרש: כלל התרבויות המרכיבות את החברה הישראלית, ערכים הומניסטיים וידע ומיומנויות הנחוצים להצלחה במאה ה-21.
  • יפעלו להשוואת ההוצאה האזרחית הממשלתית לממוצע במדינות ה-OECD על השירותים החברתיים בישראל, ביניהם מערכת החינוך שהינה מורעבת ומותשת, כי המדינה לא משקיעה בה מספיק.

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

info@zionutdatit.org.il

  • יפעלו למען שוויון מלא במצב וברמת מערכת החינוך הערבית והקמת מנהל עצמי בתחומי החינוך והתרבות במקום שיטת האפוטרופסות והתלות.
  • יפעלו להקמת אוניברסיטה ערבית עצמאית, להעלאת שיעור הסטודנטים הערביים באוניברסיטאות ולהענקת מלגות. 
  • יקדמו את שינוי התוכניות להנחלת בערות לאומית, את הכנת תוכניות לחיזוק ההשתייכות הלאומית של הסטודנט הערבי, ליידע אותו על הנכבה ועל תולדותיו של העם הפלסטיני, מורשתו ותרבותו.
  • דורשים להכיר בפלסטינים בישראל כמיעוט לאומי בעל זכויות קיבוציות, בזכותם לנהל בעצמם את ענייניהם התרבותיים והחינוכיים.
  • יפעלו לשינוי ספרי הלימוד בכל בתי הספר, כך שייכללו סעיפים מיוחדים על סבל העם הפלסטיני, העוול ההיסטורי שנגרם לו, ומעשי ההרס והעקירה מהם סבל וממשיך לסבול.

אין מצע מעודכן.

  • יחזקו את הטיילות החינוכית בבתי הספר.
  • יפעלו להכנסת חינוך סביבתי כחלק כתוכנית הלימודים.
  • בתוך 3 חודשים מהקמת הממשלה משרד החינוך יציג רפורמה למיקוד ההשכלה הגבוהה והתאמתה לצרכי המשק.
  • ישראל סובלת מעודף השכלה גבוהה גם במקצועות בהם היא אינה נדרשת – תואר אקדמי יומר בהכשרה מקצועית רלוונטית כתנאי סף למשרות בשירות הציבורי.
  • תוכניות ההכשרה הממשלתיות הלא יעילות יומרו בתוכנית לקידום הכשרה מקצועית במסגרת העבודה.
  • יחילו לימודי ליבה בתמריצים מעודדים – מתמטיקה, אנגלית וכישורי למידה נרכשים בגיל צעיר. מי שלא זכה לרכוש אותם בילדות יתקשה מאוד בשוק העבודה כבוגר. יפעלו כך שכל צעיר בישראל, מכל המגזרים, יוכל לממש את הפוטנציאל שלו בשוק העבודה.
  • יאפשרו לעבוד – יתאימו את ימי החופשה במערכת החינוך לימי העבודה במשק. אין סיבה לחופשים הזויים בל"ג בעומר ואסרו חג. ישמרו על ימי החופשה של המורים אך יתאימו אותם ככל הניתן לימים שבהם גם ההורים בחופשה.
  • חופש חינוכי לצוותי החינוך –  במקום שמערכת החינוך תקבע מלמעלה כמה שעות ותקציב יש להקדיש לכל מקצוע ובדיוק כיצד ללמד – יאפשרו למנהלים לקבוע זאת בעצמם, עם מינימום נדרש למקצועות היסוד.
  • הסוף לדחיסת התלמידים לתבניות – בתי הספר כיום מתוקצבים לפי כיתה. יגמישו את התקציב, כך שכל מנהל יוכל לבחור לחלק את תלמידיו לכמה כיתות שהוא רוצה ובצורה שהוא רואה לנכון בהתבסס על התוצאות בשטח – באותו התקציב. 
  • יפנו תקציבים לבתי הספר לפי מספר התלמידים הלומדים בהם, בצורה דיפרנציאלית לרקע הסוציואקונומי של כל תלמיד, כך שבית ספר המכיל בעיקר אוכלוסיות חלשות יקבל תקציב גבוה יותר ממשרד החינוך. יסירו מגבלות של נהלים מיושנים על דרכי השימוש בכסף ויעניקו אמון וחופש למנהל.
  • במקום שהמשכורת תהיה תלויה רק בוותק, יתגמלו מורים מצויינים ויאפשרו חוזי העסקה גמישים.
  • יבטלו את איזורי הרישום – כל הורה יוכל לבחור את בית הספר הנכון עבור ילדיו.
  • ביטול המכרזים הביורוקרטיים ומינוי המנהל על ידי ועדת איתור שתכלול נציגי הרשות המקומית, נציגי ההורים ונציג ממשרד החינוך. 
  • הגמשת תנאי הסף – במקום להציב את ההכשרה של משרד החינוך (במכון אבני ראשה, ספציפית) כתנאי סף מקדים – ייאפשרו למנהלים האפשרות לעבור את ההכשרה הפורמלית במקביל לתחילת תפקידם, בכל מסגרת מוכרת.
  • חיזוק הקניית כישורי חיים רלוונטיים לצעירים ובהם השכלה פיננסית, יכולות בין אישיות, כישורי פרזנטציה וידע על פיתוח אישי ותעסוקתי.
  • יטפחו את החינוך הציבורי אך יבטלו את "פס הייצור" של המדינה שמפעילה בעצמה בתי ספר. המדינה תכתיב מדיניות, תתקצב, תגדיר יעדים ותקיים בקרה על העמידה בהם. את הדרך להגיע ליעדים הללו יכווינו הצוותים המקצועיים בבתי הספר עצמם. יעבירו חלק ניכר מסמכויות הפיקוח ממשרד החינוך לרשויות המקומיות, שיבצעו את ניהול המערכת בפועל.
  • הבעלים של בית הספר יכול להיות רשות מקומית, רשת חינוך, מלכ"ר, עמותת הורים או כל גורם מפעיל אחר שיעמוד בתקנות הנדרשות.
  • יבטלו מחוזות הפיקוח של משרד החינוך, וייצרו מערך פיקוח היברידי של הרשות המקומית יחד עם נציגי משרד החינוך, בדומה למודל מנח"י, וברוח המלצות ועדת דוברת.
  • יעבירו את הסמכות לפתיחת בתי ספר לרשויות המקומיות, ויאפשרו לרשויות המקומיות אוטונומיה בקביעת הניהול והבעלות על בתי הספר.
  • הרשות תוכל להרחיב את האוטונומיה הניהולית למנהלים שמעוניינים בה ומסוגלים לכך.
  • מינוי מנהלי בתי ספר יתבצע באמצעות ועדת איתור של רשות המקומית, ולא באמצעות מכרז. ועדת האיתור תכלול נציגי הרשות המקומית, נציגי ההורים ונציג ממשרד החינוך. במקביל יש לעודד מחלקות חינוך מקומיות לפעול באופן שוטף לאיתור וטיפוח מועמדים פוטנציאליים לתפקיד מנהל.
  • מדיניות בחירת הורים ושיבוץ בתי הספר תעבור לסמכות הרשות המקומית, בכפוף לעקרונות בסיסיים בנוגע למיון תלמידים ויעדי אינטגרציה.
  • תקופת הקורונה- יאבקו על קיום לימודים במתווה רמזור, יפעלו להעניק סמכויות לרשויות המקומיות ויספקו גמישות למנהלים בניהול ההוראה. כמו כן, יפעלו לצמצום השימוש בזום תוך שימוש במגוון הפתרונות ללימודים בחוץ, בקבוצות קטנות ובחדרים עם הפרדות פיזיות. 
  • לאחר החזרה לשגרת הלימודים, ידרשו בחינה אודות צמצום כמות בחינות הבגרות ומעבר למדידת התלמידים לפי עבודות חקר ותהליכים לימודיים ארוכי טווח. 
  • ידרשו ממערכת החינוך להתחיל את פעולתה כבר בלידת הילד ולספק חינוך איכותי לכלל חלקי החברה הישראלית ב-18 שנותיו הראשונות של התלמיד ואף אחר כך. 
  • חיזוק הרחבת הניהול העצמי של מוסדות החינוך ושל המנהלים על ידי פתיחת מרווחי תוכן עצמאיים לצוות החינוכי של בתי הספר. 
  • יפעלו לחידוש הגדרת מטרות הלמידה- למידה אשר אינה מבוססת על שינון ולימוד טכני אלא למידה משמעותית שתכליתה הבנה מעמיקה, עידוד ופיתוח סקרנות, חשיבה מסדר גבוה, רלוונטיות המשפיעה על נפש האדם וכן נוטעת בו ערכים לעשייה חברתית ולתרומה לכלל. 
  • יפעלו לצמצום הפערים החברתיים במערכת החינוך, לקירוב הפריפריה החברתית והגאוגרפית. 
  • חיזוק מעמד המורה- יפעלו לאיתור ומשיכת כוח אדם איכותי למקצוע ההוראה וזאת על ידי שיפור מעמדו של מקצוע זה. לפיכך, יפעלו להעלאת שכר המורים, שיפור תנאי העסקתם והגדלת מספר המורים. 
  • הרחבת תוכנית "בתי הספר של החופש הגדול" לכדי "בתי הספר של הצהריים" אשר תבטיח רצף חינוכי לאורך יום החינוך כולו באופן שיצמצם את הפער בין ההורים העובדים לבין ילדיהם הלומדים.התוכנית תאגם תקציבי יום חינוך ארוך, תוכניות קרב וכן תשלב תוכניות פר"ח, פעילות תנועות הנוער והחברה למתנ"סים. יום הלימודים יימשך עד השעה 16:00 לפחות ובו יקבלו התלמידים חונכות אישית מותאמת לרמתם, פעילות ספורטיבית ותרבותית וחוג חינם. 
  • יפעלו להגדלת תקציבי תנועות וארגוני הנוער ולהרחבת תקצובם של כעשרה ארגוני נוער נוספים. כמו כן, יפעלו להרחב תקציבי מסגרות שנת השירות, המכינות הקדם צבאיות וגרעיני צעירים ומחנכים. 
  • יקדמו את העברת האחריות על הגיל הרך למשרד החינוך וירחיבו את היצע מעונות היום המסובסדים. 
  • יפעלו להקצאת כספים תוספתיים ומשאבים ייחודיים לחיזוק החינוך בפריפריה וצמצום פערים. 
  • יפעלו להחזרת החוק המחייב הוראת לימודי בסיס ויסוד במוסדות חינוך המתוקצבים על ידי המדינה וכן יבטלו את חוק נהרי המעניק מימון ממלכתי למוסדות שאינם מחויבים ללימודי בסיס ויסוד. 
  • יחזקו את מעמד ההורים, יצרו מנגנוני השפעה משותפים ויעגנו את מעורבותם בהחטלות הנוגעות לחינוך ילדיהם.
  • יפעלו להרחבת יישום מסקנות דו"ח דורנר לשילוב ילדים עם מוגבלויות, מה שיעניק לכל ילד תקציב אישי לפי תפקודו במסגרת החינוכית שבה יבחר ללמוד. 
  • יפעלו ליצירת רצף טיפולי מהגיל הרך ועד הבגרות על מנת להקל על הורים לילדים עם ציכים מיוחדים.
  • ישמרו על התקציב לסייעות הרפואיות לילדים הנזקיים לסיוע ולהשגחה רפואית וזאת על מנת לאפשר שוויון הזדמנויות בחינוך לילדים אלו. 
  • יפעלו להנגשת ההשכלה הגבוה על ידי הרחבה תקציבית משמעותית. את תוספת התקציב ייחדו להגברת המצוינות האקדמית ועידוד המחקר, בין היתר באמצעות תמיכה במרכזי מצוינות ובתוכניות להשבת מדענים לארץ ולמימון תוכניות ליבוא מדענים מחו"ל. כמו כן, יפעלו להרחבת הנגישות לאוכלוסייה החרדיתה ולבני מיעוטים. 
  • יקדמו מימון לימודי תואר ראשון ושני ע"י המדינה בצורת הלוואות שיוחזרו דרך מנגנון המיסוי עם השתלבות הסטודנט/ית בשוק העבודה. 
  • יפעלו להתאמת מסגרת לימודי הטכנולוגיה לצרכים העכשוויים והעתידיים של התעשייה המתקדמת ושל המשק המתפתח. כמו כן, ירחיבו את חובת הלימודים הטכנולוגיים לכלל בתי הספר התיכוניים כך שתעודת מקצוע טכנולוגית או מקצועית תהיה חלק בלתי נפרד מתעודת הבגרות.
  • יפעלו להשוואת התקצוב לסטודנט במכללות הטכנולוגיות לסטודנט באוניברסיטאות, יפעלו ליצירת קשר ישיר בין התעשייה וצריכה למערכת החינוך ויאפשרו הכרה בלימודים טכנולוגיים כ"נקודות מזכות" באוניברסיטאות. כל זאת, על מנת להגדיל את מספר בוגרי מערכת החינוך הממשיכים את לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה ובמכללות בתחומי המדע והטכנולוגיה.
  • התניית תמיכה במערכות החינוך השונות, בחובת לימודי ליבה בהיקף מלא.
  • יש לתמרץ מורים למדעים מדויקים בכיתות י-י"ב, בוגרי אוניברסיטאות בעלי תואר שני, במקצועות ההוראה הרלוונטיים.
  • איכות החינוך – יש לפעול לטיפוח המצוינות, ליצירת תנאי מינימום שווים להשכלה בכל רחבי הארץ, תוך מזעור פערים לימודיים שמקורם ברקע סוציו-אקונומי או במקום מגורים. 
  • חוק חינוך-יש ליישם מגיל שלושה חודשים ולהפעיל צהרונים עד לשעה 17:00, עבור שני בני זוג עובדים ששירתו בצה"ל או בשירות הלאומי-אזרחי.
  • פיתוח שיטות וכלים איכותיים ללמידה מרחוק כחלק ממערכת החינוך הפורמלית. 
  • חיזוק מוסדות ההשכלה הגבוהה והגדלת תקציבי המחקר.
  • הכנסת לימודי חובה למערכת החינוך בנושא שוויון מגדרי, מגיל הגן ועד סיום התיכון.
  • שוויון הזדמנויות במערכת החינוך – יפעלו להגדלה ודיפרנציאציה של ההוצאה הציבורית על חינוך. ישקיעו בשיפור התשתיות הפיזיות וההון האנושי בפריפריה. 
  • מהפכת הגיל הרך – יפעלו להשקעה מאסיבית בחינוך לגיל הרך אשר תחסוך בטווח הבינוני והארוך תקציבים רבים אשר מושקעים במערכת החינוך בשלבים מאוחרים יותר. יפעלו לכך שבהדרגה מערכת החינוך בישראל תהא מערכת חינוך חינם הלכה למעשה החל מהחינוך לגיל הרך ועד לסיום תואר. 
  • יפעלו לחזק את מעמד אנשי החינוך ואת קידום ההתאמות ללמידה במאה ה-21. 
  • ירחיבו את תכנית "ממדים ללימודים" כך שתחול בהדרגה על כל מי שהשלים שירות צבאי מלא, שיקבל עם שחרורו מלגה מלאה לתואר ראשון באוניברסיטה.
  • הכנת מערכת החינוך ללימודים בצל הקורונה. 
  • גיבוש מסלולי הכשרה וסבסוד לימודי חינוך מיוחד. 
  • פיצול כיתות ויצירת מרחבי לימוד לקבוצות קטנות, לרבות הקמת כיתות באוהלים ייעודים. כמו כן, גיוס והכשרה של מורים ואנשי סגל חינוך. 
  • הפעלת מסגרות החינוך המיוחד גם בזמן סגר. 
  • הכשרה וליווי מקצועי בתחום הלמידה מקוונת. 
  • הנגשת אמצעי למידה-סיוע ברכישת מחשבים וחיבור לאינטרנט למשפחות באשכולות הנמוכים, כך שלכל תלמיד בישראל, בכל המגזרים, תהיה אפשרות טובה ללמידה. 
  • התאמה של מפעל ההזנה ללמידה מהבית, ויצירת מערכות חלוקה (מרכזי חלוקה ושליחים).

אין מצע מעודכן.

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

p@shas.org.il

  • מתן שוברים לילדים ומבוגרים ללימודי אנגלית, מדעים, תכנות ופיננסים ונכפיל את מספר המועסקים בץעשיות המתקדמות תוך 10 שנים. 
  • השקעה בפריפריה על ידי חיזוק המטרופולינים העירוניים והנגשתם לחינוך. 
  • מתן דגש על היבטים רגשיים, ערכיים וחברתיים כתשתית ללמידה מיטבית. השינוי יכלול תגבור שעות חינוך והכלה, שילוב היבט רגשי-חברתי בתהליך הלמידה, תקני ייעוץ חינוכי, פעילות חברתית, טיולים, אירועי תרבות, שילוב תנועות וארגוני נוער. 
  • ייתנו למנהלים לנהל – ויתור על ריכוזיות משרד החינוך, מתן אמון והעברת אחריות וסמכויות. מנהלים יוכלו לעשות שימוש בסל השעות לטובת צרכים ייחודים של בתי הספר וכן יועבר תקציב גמיש לשימוש עבור צרכי התלמידים. 
  • השלמת הפערים הלימודיים בדגש על קריאה וכתיבה לכיתות א'-ג' כדי למנוע מצב של עיכוב התפתחותי עתידי. בנוסף, תגבור לימודי יסוד לכל הגילאים והוראה מותאמת אישית במקרה הצורך. 
  • ביצוע שיעורי תגבור לילדים גם בזמנים בהם בתי הספר סגורים, בהתאמה של ההנחיות, בקבוצות של עד 5 ילדים. פרויקט זה יתבצע באמצעות גיוס סטודנטים לפרויקט פר"ח לאומי. 
  • גיוס מורים בשכר ראוי ללמד בחופש הקיץ ולהשלים פערים לכל תלמידי ישראל, בשיתוף ארגוני המורים. מורים שיבחרו בכך יוכלו להתגייס למהלך הוראה של חודש עד חודש וחצי בחודשי הקיץ ולקבל תגמול ראוי (בנוסף לשכר ממשרד החינוך שלא ייפגע).
  • קידום תכניות גשר מהירות לאקדמיה:
    •  תלמידים בעלי בגרות יוכלו להיכנס לשנה א' ללא פסיכומטרי. הם יעברו לשנה ב' בממוצע ציונים שייקבע בשיתוף עם המוסדות האקדמיים. 
    • תלמידים ללא בגרות יהיו זכאים למכינות הקדם-אקדמיות ללא פסיכומטרי ובסבסוד המדינה. 
    • תנאי הסבסוד במכינות יתאפשרו למשך 3 שנים מרגע סיום השירות הצבאי.

בריאות

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

it@likud.org.il

מאמינים שצריך לשמור על מערכת הבריאות הציבורית השוויונית ולהרחיבה, לשקם את נפגעי הקורונה ולהרחיב את רשת הבטחון הבריאותית לאזרחים הוותיקים. 

  • יפעלו לשמירה והרחבה של מערכת הבריאות הציבורית. יפעלו לשמירה על מערכת בריאות ציבורית ושוויונית שנותנת שירות מיטבי לכלל אזרחיה, תוך מניעת הפרטת שירותים, ושמירה על תקני הקורונה לצמיתות.
  • יפעלו לשיקום והרחבה של מערך בריאות הנפש הציבורי שנחוץ בימים אלה יותר מתמיד על ידי הוספת תקנים ותקציבים והנגשתו לכלל הציבור הישראלי.
  • יפעלו לשיפור שכרם ותנאי עבודתם של הצוותים הרפואיים. יפעלו לקיצור תורנויות המתמחים ולתוספת קבועה של שכר ותקנים לכל המקצועות והשירותים שיובשו במשך שנים. 
  • יפעלו ליצירת ביטוח בריאות סיעודי ממלכתי. כחלק מהשמירה והדאגה לאזרחים הוותיקים יפעלו לשמירה על כבודו ובריאותו של כל אזרח ותיק, בלי הבדלי מעמד ועושר, על ידי יצירת ביטוח בריאות סיעודי ממלכתי שיאפשר לכל אזרח שיקלע למצב סיעודי, להיות מטופל בחינם ובצורה מיטבית.
  • יפעלו להשוואת ההוצאה האזרחית הממשלתית לממוצע במדינות ה-OECD על השירותים החברתיים בישראל, ביניהם מערכת הבריאות שהינה מורעבת ומותשת, כי המדינה לא משקיעה בה מספיק.

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

info@zionutdatit.org.il

  • יפעלו להבטחת הזכויות לבריאות לכלל.
  • יקדמו נקיטת מדיניות העדפה מתקנת כדי לגשר על פני הפער העמוק, בין היתר בתחום הבריאות.

אין מצע מעודכן.

עיקרי תכנית לישראל נקייה מקורונה:

  • שקיפות מוחלטת והסברה רחבה על חיוניות ניקוי ישראל מקורונה ועל השיטה. כל מערכות המדינה צריכות להבין את התכנית, והציבור צריך להבין את גודל ההזדמנות. 
  • שליטה מוחלטת בגבולות. הכרחית בכל מקרה בגלל המוטציות, ולא ניתן לבלום אותן בלי לתפוס את כל הנשאים המדבקים. בדיקה 72 שעות לפני הטיסה, בנחיתה, בידוד חובה במלונית עם חריגים מעטים לקשישים ומשפחות ובדיקה שלישית ביציאה מהבידוד. הרש"פ כלולה בגבולות ישראל והגיבה טוב מאיתנו, בוודאי תשמח להצטרף.
  • חלוקה לאיזורים. אף מדינה בגודל של ישראל לא מיגרה הדבקה בקהילה בלי חלוקה לאיזורים. הנזק שגורם נשא באיזור אדום הוא קטנטן, אבל אותו הנשא בדיוק באיזור ירוק הוא אסון לאומי. לכן חייבים לצמצם למינימום מעבר של נשאים מאיזורים אדומים לירוקים. איזוריות מאפשרת ניהול מקומי קהילתי עם מסרים וכלים מותאמים ותגובה מהירה בהרבה.
  • ירוק תחילה-יצירת בועות ירוקות שהולכות וגדלות. הסגר הארצי המלא היה בגלל אי-ספיקה במערכת הבריאות. מדינת ישראל נתנה יחס מיוחד לאיזורים האדומים. זאת טעות קריטית, צריך לעשות ההיפך בדיוק: להתחיל מהירוקים ביותר, להפוך אותם בכל האמצעים לירוקים לחלוטין, ואז להגן עליהם ולהתקדם לאיזור הבא.  
  • מסרק בדיקות מסיבי לניקוי הבועות באמצעות איגום. מבצעי בדיקות איגום המוניות, ובדיקה פרטנית למבחנות מאומתות. בדרך הזאת ניתן לדגום ולפענח ללא קושי גדול כחצי מיליון בדיקות ביום. אם מדינת ישראל הביאה כעת חיסונים פעמיים בשרשרת קירור של מינוס 70 אל מיליוני אזרחים, היא יכולה גם לבדוק אותם. אין צורך לבדוק את כולם, רק מי שרוצה. בדיקות בכניסה לאיזורי משרדים, תחנות דלק, רחובות ראשיים, איזורי קניות ועוד. על הדרך. מי שיצא חיובי יצטרך כמובן בידוד, אך לא ייקנס על הפרה כדי לתמרץ אנשים להיבדק.
  • כניסה לא-חיונית מאיזורים אדומים לירוקים תוגבל באמצעים שונים ובהסברה ותמריצים נרחבים. תתאפשר תנועה חופשית בין הירוקים. ראשי רשויות יקבלו 'קופה ירוקה' גמישה ושקופה שיוכלו להשתמש בה להגנה על הרשות שלהם, לדוגמה באמצעות העסקת ממלאי מקום לסייעות מאיזורים אדומים בגנים וכדומה.
  • הקמת מערך ישראלי לריצוף גנטי לצד המשך מבצע החיסונים. התכנית אינה תלויה במוטציות השונות או בחיסונים. עם זאת, הם יקימו מערך ישראלי עוצמתי לריצוף גנטי על מנת שנזהה באופן מהיר מוטציות וואריאנטים חדשים, ויוכלו לפעול מולם. בגלל החיבור בין מבצע החיסונים הרחב לבין רמת התחלואה הגבוהה בישראל, לא מן הנמנע שדווקא כאן תיווצר מוטציה ישראלית עוקפת חיסון ועלינו להיות ערוכים לכך.
  • יפעלו לגיבוש תוכניות אופרטיביות להתמודדות עם מצבי חירום במערכת הרפואה בסדר גודל לאומי. כמו כן, יקימו תשתית חזקה הערוכה לשעת חירום יוודאו כי תהליכי קבלת ההחלטות במצבי חירום מוסדרים מראש, יפעלו להסדיר את יחסי הגומלין בשעת משבר בין מערכת הבריאות ומערכת הביטחון.
  • יפעלו להגדלת הזמינות ושיפור השירותים הרפואיים הציבוריים לכלל אזרחי מדינת ישראל על ידי הגדלת ההוצאה על הבריאות מתוך התמ"ג בתוכנית מסודרת ובצורה מדורגת. 
  • יפעלו לגיבוש תוכנית חומש שלפיה עד לשנת 2026 האיכות, הכמות והזמינות של השירותים הרפואיים הציבוריים בישראל- לרבות הבדיקות, המכשור הרפואי, מיטות האשפוז, הצפיפות, ההמתנה בחדרי המיון וההמתנה לרופאים מומחים, השירותים הקהילתיים ושיעור המטפלים ואיכותם- יהיו בהתאם לממדים הממוצעים במדינות ה-OECD, יחד עם צמצום מובנה ב70% של הפער בשירותים הרפואיים הציבוריים בין הפריפריה למרכז. 
  • יפעלו לחקיקת "חוק ייצוב מערכת הבריאות" המקצה 10 מיליארד ש"ח מוץ לבסיס התקציב בפריסה לחמש שנים במטרה להזרים חמצן לשיפור ולעדכון תשתיות מערכת הבריאות הקורסת והתאמתה לימינו, כאשר לפחות מחצית מהתקציב האמור יוקדש לפריפריה הגיאוגרפית. 
  • יפעלו לחקיקה המעגנת עדכון אוטומטי של תקציב מערכת הבריאות בהתאם למדדים רלוונטיים. בדגש על התאמה מלאה לשינוי הדמוגרפי של האוכלוסייה בישראל. 
  • יקדמו את שינוי המחיר ועדכון "יום האשפוז בבתי החולים" באופן שיותאם למחיר הריאלי וייגזר בין השאר משכר עובדים, ממחירי התרופות, מייחוד האוכלוסייה וגווניה ומסוגי הפרוצדורות. 
  • יפעלו להטמעתה של תוכנית תמריצים מטעם משרד הבריאות לשיפור איכות השירותים הרפואיים בישראל, להפחתת תפוסות וליצירת חלופות אשפוז נאותות. 
  • יפעלו לשיפור תפעול קופות החולים ע"י שינוי חישוב מחיר "הקפיטציה" של קופות החולים, באופן שיעודכן בהתאם לגידול באוכלוסייה ויעניק משקל נאות למשתנים ריאליים בתפעול הקופות, כגון שכר, הזדקנות האוכלוסייה, גיל המבוטחים, מחיר תרופות ומחלות קשות. כמו כן, תוטמע תוכנית תמריצים לעמידה ביעדים לשיפור איכות וזמינות השירותים הרפואיים בבתי החולים בקהילה ובבריאות הציבור. 
  • יקדמו את הקמתה של רשות מרכזים רפואיים ממשלתיים אשר תאפשר למשרד הבריאות ללהתמקד בתפקידו כרגולטור של כל המערכת ולתחזק אותו, וכן תוציא את הפיקוח על בתי החולים הממשלתיים ממשרד הבריאות ותעביר אותו לידי רשות עצמאית זו. 
  • יפעלו לקצר את זמני ההמתנה לטיפולים רפואיים במערכת הבריאות הציבורית וזאת על ידי הפעלת מודל תעסוקה שבו הרופאים נמצאים שעות נוספות במערכת הציבורית ומתוגמלים בהתאם לכך.
  • יפעלו ליישום מסקנות "ועדת אור" לייעול התהליכים בחדרי המיון והמלר"דים ולקיצור זמני ההמתנה בהם בשקיפות מלאה לציבור. 
  • יפעלו להרחבת סל הבריאות ולעיגון בחקיקה של מנגנון תקצוב סל התרופות באופן קבוע ורב שנתי, כך שהתקציב יבטא עלייה מדורגת של הצרכים המשתנים של החולים ואת הפתרונות שמציעה הרפואה. 
  • יפעלו למען עידוד יוזמות טכנולוגיות בתחום הרפואה, המתרגמות את היתרון היחסי של ישראל בתחומים אחרים לטובת שיפור הרפואה ורווחת החולים. 
  • יפעלו לחיזוק הטיפול בקהילה וביחידות האשפוז הביתי בקופות החולים כדי לחזק את הרצף הטיפולי המתאים. 
  • יתכננו מחדש את האשפוז על מנת להעניק שירותי רפואה טובים- פיתוח תחום האשפוז הביתי, הוצאת חולים גריאטריים מהמחלקות הפנימיות ולהעבירם לבתי חולים גריאטריים שיתוקצבו בהתאם, חיזוק המוקדים הקדמיים של קופות החולים, ייעול תהליך שחרור החולים ובעיקר הקצאת תוספת מיטות ותקני כוח אדם בחדרי המיון ובמוקדי הרפואה הדחופה והמחלקות הרלוונטיות בבתי החולים. 
  • יפעלו לשילוב אזרחים ישראלים איכותיים במקצועות הבריאות, בין השאר באמצעות יצירת תמריץ כלכליים בלימודים וב-7 שנות ההעסקה הראשונות, לרבות הטבות מס מיוחדות. 
  • יבטלו את ההסתמכות על "תקינת גולדברג" (נוסחה שמגדירה כמה תקני כוח אדם מקבל בית החולים עבור כל מיטה), אשר נקבעה ב-1976 ואינה מעודכנת על פי עוד קריטריונים הנהוגים היום בעולם. 
  • יפעלו להגדלת מספר הסטודנטים הלומדים רפואה וסיעוד באוניברסיטאות בישראל, להכנת מבחן אחיד לכל בוגרי בתי הספר לרפואה וכן להגדלת התקציב בהתאם. 
  • ימשיכו לתמוך בהקצאת תקנים חדשים כדי לפעול למען קליטת רופאים בעלי התמחות שצברו ניסיון רב בארץ מוצאם על מנת לשלבם בשוק העבודה בישראל. 
  • יפעלו לשינוי מודל העסקת המתמחים, לצמצום שעות עבודתם ולטיפוח התפתחותם המקצועית.
  • יפעלו לקידום רפורמה בכיסוי הסיעודי הציבורי על ידי מספר צעדים; חקיקת "חוק ביטוח סיעוד ממלכתי" המקנה זכאות לטיפול והשגחה סיעודית לתקופה של חמש שנים לכל אזרח ישראלי; יצירת מנגנון בקרה שיבטיח ששעות הסיעוד מסופקות בפועל לזכאים, שהם מקבלים טיפול איכותי וכי העובדים מקבלים הכשרה נכונה; חיזוק וביסוס מעמד המטפלים הסיעודיים בישראל; פישוט הבירוקרטיה הכרוכה בהעסקת עובד זר;  הגדלת מספר שעות הסיעוד להם זכאים חולים סיעודיים ברמות הסיעוד הקשות, ומתן 4 שעות סיעוד שבועיות גם עבור עובד זר המסייע לאדם סיעודי במצב מורכב הדורש טיפול מסביב לשעון. 
  • יפעלו להקצאת תקציב מיוחד לחיזוק התשתיות והמכשור הרפואיים ולהרחבת סל השירותים בבתי החולים בפריפריה. 
  • יקדמו הקמת בתי חולים בבאר שבע ובקריית אתא. 
  • יפעלו להרחבת עתודת הסטודנטים בתחום הפרא-רפואי במוסדות האקדמיים בצפון ובדרום וכן יתמרצו בחירה במקצועות אלו ובעבודה בפריפריה לאחר הלימודים. 
  • יפעלו להקים עוד מוקדי לילה בפריפריה ובמקומות המרוחקים מבתי חולים וכן יפעלו להגביר את טיב השירותים הרפואיים הניתנים בהם. 
  • מתחייבים לקדם את הצעת החוק לקידום שירותי הרפואה באילת. 
  • קידום בריאות הציבור ע"י הקצאת תקציבים ייעודיים להגברת המודעות לבריאות, לאורח חיים בריא ולשיפור הבריאות. יפעלו להגברת המודעות לאוכל בריא, מגיל הגן ובתי הספר ולזמינותו, להגברת המודעות לפעילות גופנית ולבדיקות תקופתיות. 
  • קידום רפואה חדשנית ועידוד הכנסת פתרונות מתקדמים כגון רפואה מותאמת אישית בעלת בינה מלאכותית. 
  • עידוד רפואת און-ליין בקופות החולים. 
  • יפעלו להרחבת השירותים הניתנים לגיל הרך במסגרת הבריאות הציבורית, לתחזוק המכונים להתפתחות הילד ברחבי הארץ, לקידום תוכנית החינוך לבריאות השן בגני הילדים, להקמת פיילוט לבנק חלב אם ולמימון הקמת בנק חלב אם בשני בתי חולים בפריפריה ועוד. 
  • יפעלו ליישם את התוכנית הלאומית לבטיחות ילדים בהובלת משרד הבריאות, יקדמו תוכניות חינוך למניעה ולבטיחות ואת יישמון ברמה המוניציפלית וכן יקדמו חקיקה רלוונטית. 
  • רפורמה באשפוז הפסיכיאטרי- יישום מודל המכיר במחלות הנפש כחלק בלתי נפרד ממחלות המוח. לצורך כך, יפעלו להקמת בתי חולים למוח ולהתנהגות שיהיו חלק מבתי החולים הכלליים. 
  • קידום תחליפי האשפוז, לרבות הפעלת פתרונות בקהילה- התוויית לוחות זמנים למעבר בתי החולים הפסיכיאטריים לבתי החולים הכלליים והקצאת תקציבים ראויים למתן מענה ביניים למצב הבלתי נסבל מבחינת כוח אדם, פעילות המטופלים ומצב התשתיות הקיימות. 
  • יפעלו להרחבת התקצוב למערך הפסיכולוגיה הציבורית, להוספת תקנים למתמחים בפסיכולוגיה הציבורית ולקיצור זמני ההמתנה לפסיכולוגים בקופות החולים. 
  •  מחוייבים לקדם את התוכנית הלאומית למניעת אובדנות ותקצובה מחדש. 
  • יפעלו להסדרת תחום הרפואה המשלימה ולהגברת ההגנה על המטופלים מפני עוסקים שאינם בעלי הכשרה מקצועית מספקת. 
  • קידום תוכנית לאומית להורדת הזיהומים ולצמצום התמותה.
  • בניית ארבעה בתי חולים חדשים, אחד בדרום, אחד בצפון ושניים במרכז. 
  • הגדלת מספר המיטות בבתי החולים הציבוריים וטיפוח מערכת הבריאות, בדגש על  הפריפריה. 
  • הגדלת מספר התקנים לרופאים ולאחיות, בדגש על הפריפריה. 
  • פתיחת שירותי רפואה אמבולטוריים חדשנים ושירותים מתקדמים של רפואה מונעת.
  • עדכון סל התרופות בשיעור קבוע, באופן מתמיד ושוטף, על מנת למנוע מסע לחצים פומבי של ציבור החולים. 
  • הגדלת תקציב הבריאות, והיערכות למשברים כגון מלחמה ומגפות.
  • מתחייבים לתקן ולצמצם את הפערים בין המרכז לפריפריה ולהגדיל את מספר התקנים לצוותים הרפואיים. 
  • יפעילו תוכנית חירום להפחתת העומס בביה"ח באמצעות הגדלת זמינות מרפאות החירום בקהילה וחיזוק קופות החולים, שהוכיחו את עצמן כמובילות בעולם. 
  • ידאגו שיופקו לקחים מהתמודדות עם מגפת הקורונה ובראשם חיזוק מערכת הבריאות הציבורית ושיקום מערכי ההתמודדות עם פנדמיה ואירועי חירום בריאותיים. 
  • יעלו את מספר הרופאים/ות והאחים/ות ויקדמו רפורמה בעבודת הצוותים הרפואיים, בדגש על מתמחים.

הבטחת תשלום הולם לעובדי הבריאות, שיפור תנאי עבודתם והגדלת התקנים.

אין מצע מעודכן.

אין מצע מעודכן.

אנחנו מזמינים אותך לפנות למפלגה ולדרוש לפרסם את עמדותיה בתחום >>

p@shas.org.il

  • קידום רפורמה בניהול מערכת הבריאות – הקמת רשות אשפוז לאומית לניהול בתי החולים וחיזוק משרד הבריאות כרגולטור בלבד. 
  • יקדמו תוכנית רב שנתית אשר תגדיל את תקני הרופאים והאחיות.
  • יפעלו להרחבת מעגל הרופאים ע"י הגדלת היקף הכשרת הסטודנטים בבתי הספר לרפואה ויקדמו הקמת תוכנית ייעודית להכשרת רופאים ישראלים אשר למדו בחו"ל.
  • יפעלו לצמצם את הפער בכוח האדם הסיעודי ויכינו מסלולי הכשרה לצוותים תומכי רפואה במקצועות שחסר.
  • נקדם את קיצור התורנויות למתמחים על ידי התאמת שעות התורנויות לאופי ההתמחות ולסוגי התורנויות השונות. כמו כן, יבחנו חלופות שונות כמו רצף לילה, תורנויות חצי, מודל 8 שעות עבודה-16 שעות מנוחה ועוד. 
  • יפעלו להשוואת רמת השירותים הרפואיים ללא תלות במקום המגורים, הן במספר הצוותים הרפואיים והן ברמת הציוד והטיפול הרפואי, בין היתר באמצעות מתן תמריצים.
  • יפעלו להקלת העומס על בתי החולים ע"י חיזוק השירותים הרפואיים האמבולטוריים, האשפוזיים והאבחוניים בקהילה, תוך מגמה עתידית למעבר לשירותי רפואה מתקדמים מרחוק. כמו כן, יפתחו תוכנית ושירותים לאשפוזי בית חריפים, שיקום ביתי והוספיס בית.
  • יפעלו להגדלת התחרות בין קופות החולים הקיימות ויבחנו הקמת קופת חולים חדשה למערכת, כל זאת על מנת לשפר את יכולת הבחירה של המבוטח.
  • יקדמו רפואה מונעת ואורח חיים בריא על ידי תקצוב ותמריצים שונים- פעילויות ספורט, מניעת התמכרויות, תזונה בריאה ונפש בריאה. כמו כן, יגדירו תקציב ממשלתי של המערכות הממשלתיות השונות שיוקדש לנושא התזונה הבריאה, החוסן הנפשי ואורח החיים הבריא. 
  • יפעלו לייצר תמריצים בתחומים המשלבים רפואה ובריאות דיגיטלית ויורידו חסמי רגולציה כדי לאפשר ליזמים לנצל את היתרון היחסי של ישראל בתחומים אלה. 
  • יפעלו להקלת הבירוקרטיה לרכש מכשור רפואי מתקדם ובכך תתאפשר נגישות רחבה וקיצור תורים למכשור מתקדם. 
  • קידום תוכנית לחיזוק מערך בריאות הנפש- בניית תכנית חומש לתוספת תקנים וקיצור זמני ההמתנה בשירותים פסיכולוגים ופסיכיאטריים ציבוריים,לשיפור תנאיהם ומעמדם של הפסיכולוגים, לשיקום תשתיות ולהרחבת הנגישות לשירותים בכל רחבי הארץ. בנוסף, יזמו תכנית לאומית למאבק בתופעת ההתמכרויות בישראל.
  • יפעלו לחוקק נוסחה קבועה אשר סל הבריאות יתעדכן לפיה וללא תלות באישור תקציב מדינה או במשא ומתן בין משרד הבריאות למשרד האוצר.

המצעים המלאים

יצירת קשר

יזמות הפרוייקט

מימין לשמאל: לירן קשטרי, קרן ברגר, גילה ברקוביץ ועינת נמירובסקי – בוגרות מחזור ד' של תכנית ההכשרה של תנועת "ישראל 2050".